NÁKUP=

Jan Kriekels: Inovuj, nebo zemři


Text a foto JAGA, 11.6.2024



Umělec, světoběžník, novátor par excellence, zastánce funkční udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. Tak bychom mohli stručně představit Jana Josepha Kriekelse, generálního ředitele marketingu, výzkumu a vývoje společnosti JAGA – rodinné firmy, která sídlí v belgickém Diepenbeeku a která dobyla svět inovativními designovými radiátory.


Jan Kriekels se narodil v průkopnické rodině podnikající v oblasti vytápění. V roce 1962 založil jeho otec Jan spolu se svým bratrem Gastonem společnost JAGA, jež přišla se zcela novým konceptem vytápění – inovativním a kreativním. Již od útlého věku se Jan Kriekels účastnil rodinného byznysu a spolupodílel se na vývoji mnoha nadčasových produktů. Tato zkušenost ho spolu s poznatky, které později získal během návštěvy více než 100 zemí světa, formovala a stala se základem jeho životní filozofie. Během svých cest měl možnost poznat řadu různých kultur a jejich přístup k prostředí, v němž žijí, což výrazně ovlivnilo jeho pozdější směřování.


Lepší život pro budoucí generace


Své myšlenky a poznatky shrnul ve své knize Innovate or Die (Inovuj, nebo zemři), jež se stala základem firemních hodnot společnosti JAGA. Nejklíčovější z nich jsou respekt k přírodě, probuzení uměleckého cítění, snění o budoucnosti, vytváření emocí a propojování byznysu s duchovními hodnotami. Podle Kriekelse je především potřeba radikálně přehodnotit to, jak nahlížíme na své životy, na ostatní živočišné druhy a životní prostředí. Musíme si uvědomit, že je nezbytné chovat se k planetě odpovědně a s respektem a že vždy sklidíme, co jsme zaseli. Příčinu environmentálních problémů spatřuje autor knihy v tom, že k budoucnosti přistupujeme stále příliš lineárně, zatímco bychom měli myslet dynamicky a cirkulárně. Kriekels tak ve svém podnikání ctí princip Cradle to Cradle, založený na myšlence cyklické životnosti výrobků, a hledá nové designové koncepty, které obstojí v čase, aby produkty po několika letech nekončily na skládce. JAGA v souladu s tímto principem vyvíjí produkty s menší ekologickou stopou, maximálně recyklovatelné a s velmi nízkou spotřebou energie, jež pomáhají obnovit rovnováhu mezi lidmi a přírodou. Inovovat znamená přicházet se způsobem, jak lidstvu systematicky a cíleně napomáhat v dlouhodobém pokroku, což vyžaduje kolektivní úsilí. Kdybychom se více řídili kolektivním zájmem, dosáhli bychom dlouhodobých výsledků, říká Kriekels. Jedním z klíčových kolektivních zájmů by měl být mimo jiné přechod od fosilních paliv k alternativním zdrojům, dekarbonizace a snížení emisí uhlíku na „net zero“. A to na celosvětové úrovni. Jen tak můžeme zajistit budoucím generacím lepší život ve zdravém prostředí.



Dílo postavené ze dřeva bylo v rámci festivalu Burning Man 2006 spáleno. Jan Kriekels tím chtěl rozpoutat debatu o vlivu spalování na životní prostředí.


Osvětová činnost


Mimo své podnikatelské aktivity se Jan Kriekels snaží šířit svou filozofii prostřednictvím nejrůznějších eventů a přednášek, a zvýšit tak nejen povědomí o udržitelnosti, ale také budovat komunity podobně smýšlejících lidí.


Jedna z prvních akcí, nazvaná Uchronia, proběhla v rámci amerického festivalu Burning Man 2006 v poušti Black Rock Desert v Nevadě. Jejím cílem bylo vytvořit jedinečné umělecké dílo v podobě obří dřevěné skulptury, jež byla následně spálena, a rozpoutat tak debatu o ohni jakožto symbolu spalování, které má neblahý vliv na životní prostředí.


Mezi další osvětové projekty lze zařadit i JAGA Experience Truck Tour (2008–2009). Speciálně navržené vozidlo, do nějž byl vměstnán multimediální showroom, se stalo – dohromady s tematicky zaměřenými přednáškami – součástí mnoha výstav po celém světě. Jednou ze zastávek byl například i veletrh Aquatherm Praha 2008.



Speciálně navržený vůz pro Experience Truck Trour


Za zmínku stojí rovněž charitativní akce Limburg Duck Race 2018, kterou Jan Kriekels spolupořádal s regionálním fondem Een Hart voor Limburg a jejímž cílem bylo shromáždit finanční prostředky pro sociálně znevýhodněné děti a současně upozornit na hromadění plastového odpadu v oceánech. Přibližně 70 tisíc plastových kachen, které byly v rámci soutěže vypuštěny na řeku, bylo navíc nakonec recyklováno.



Limburg Duck Race 2018



Na řeku bylo vypuštěno asi 70 tisíc plastových kachniček.


Kolektivní úsilí


Jan Kriekels, generální ředitel společnosti JAGA, je inspirativní, kreativní novátor, který svým entuziasmem dokazuje, že byznys nespočívá pouze v hromadění hmotných statků, ale může mít i ušlechtilý cíl, postavený na jasně definovaných nadčasových hodnotách a na ideji, že společně máme moc a sílu spoluvytvářet zdravé prostředí, v němž se nám všem bude dobře žít. Stačí jen věřit, snít a nebát se konat.


V současné době uvádí firma JAGA na trh nová designová tělesa NET ZERO. Tato řešení jsou zaměřena na vytváření optimálního vnitřního klimatu budov v návaznosti na využití nízkoteplotních zdrojů, jako jsou například tepelná čerpadla. K dostání jsou ve stěnovém a stropním provedení, a to ve verzi XS, S a M.



Briza NET ZERO – verze S – stropní model



Briza NET ZERO – verze M – stropní model



Briza NET ZERO – verze XS – stěnový model



JAGA
www.jagacz.com





Podobné články



Reklama