Jan Kriekels: Inovuj, nebo zemři

Umělec, světoběžník, novátor par excellence, zastánce funkční udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. Tak bychom mohli stručně představit Jana Josepha Kriekelse, generálního ředitele marketingu, výzkumu a vývoje společnosti JAGA – rodinné firmy, která sídlí v belgickém Diepenbeeku a která dobyla svět inovativními designovými radiátory.
Jan Kriekels se narodil v průkopnické rodině podnikající v oblasti vytápění. V roce 1962 založil jeho otec Jan spolu se svým bratrem Gastonem společnost JAGA, jež přišla se zcela novým konceptem vytápění – inovativním a kreativním. Již od útlého věku se Jan Kriekels účastnil rodinného byznysu a spolupodílel se na vývoji mnoha nadčasových produktů. Tato zkušenost ho spolu s poznatky, které později získal během návštěvy více než 100 zemí světa, formovala a stala se základem jeho životní filozofie. Během svých cest měl možnost poznat řadu různých kultur a jejich přístup k prostředí, v němž žijí, což výrazně ovlivnilo jeho pozdější směřování.
Lepší život pro budoucí generace
Své myšlenky a poznatky shrnul ve své knize Innovate or Die (Inovuj, nebo zemři), jež se stala základem firemních hodnot společnosti JAGA. Nejklíčovější z nich jsou respekt k přírodě, probuzení uměleckého cítění, snění o budoucnosti, vytváření emocí a propojování byznysu s duchovními hodnotami. Podle Kriekelse je především potřeba radikálně přehodnotit to, jak nahlížíme na své životy, na ostatní živočišné druhy a životní prostředí. Musíme si uvědomit, že je nezbytné chovat se k planetě odpovědně a s respektem a že vždy sklidíme, co jsme zaseli. Příčinu environmentálních problémů spatřuje autor knihy v tom, že k budoucnosti přistupujeme stále příliš lineárně, zatímco bychom měli myslet dynamicky a cirkulárně. Kriekels tak ve svém podnikání ctí princip Cradle to Cradle, založený na myšlence cyklické životnosti výrobků, a hledá nové designové koncepty, které obstojí v čase, aby produkty po několika letech nekončily na skládce. JAGA v souladu s tímto principem vyvíjí produkty s menší ekologickou stopou, maximálně recyklovatelné a s velmi nízkou spotřebou energie, jež pomáhají obnovit rovnováhu mezi lidmi a přírodou. Inovovat znamená přicházet se způsobem, jak lidstvu systematicky a cíleně napomáhat v dlouhodobém pokroku, což vyžaduje kolektivní úsilí. Kdybychom se více řídili kolektivním zájmem, dosáhli bychom dlouhodobých výsledků, říká Kriekels. Jedním z klíčových kolektivních zájmů by měl být mimo jiné přechod od fosilních paliv k alternativním zdrojům, dekarbonizace a snížení emisí uhlíku na „net zero“. A to na celosvětové úrovni. Jen tak můžeme zajistit budoucím generacím lepší život ve zdravém prostředí.
Osvětová činnost
Mimo své podnikatelské aktivity se Jan Kriekels snaží šířit svou filozofii prostřednictvím nejrůznějších eventů a přednášek, a zvýšit tak nejen povědomí o udržitelnosti, ale také budovat komunity podobně smýšlejících lidí.
Jedna z prvních akcí, nazvaná Uchronia, proběhla v rámci amerického festivalu Burning Man 2006 v poušti Black Rock Desert v Nevadě. Jejím cílem bylo vytvořit jedinečné umělecké dílo v podobě obří dřevěné skulptury, jež byla následně spálena, a rozpoutat tak debatu o ohni jakožto symbolu spalování, které má neblahý vliv na životní prostředí.
Mezi další osvětové projekty lze zařadit i JAGA Experience Truck Tour (2008–2009). Speciálně navržené vozidlo, do nějž byl vměstnán multimediální showroom, se stalo – dohromady s tematicky zaměřenými přednáškami – součástí mnoha výstav po celém světě. Jednou ze zastávek byl například i veletrh Aquatherm Praha 2008.
Za zmínku stojí rovněž charitativní akce Limburg Duck Race 2018, kterou Jan Kriekels spolupořádal s regionálním fondem Een Hart voor Limburg a jejímž cílem bylo shromáždit finanční prostředky pro sociálně znevýhodněné děti a současně upozornit na hromadění plastového odpadu v oceánech. Přibližně 70 tisíc plastových kachen, které byly v rámci soutěže vypuštěny na řeku, bylo navíc nakonec recyklováno.
Kolektivní úsilí
Jan Kriekels, generální ředitel společnosti JAGA, je inspirativní, kreativní novátor, který svým entuziasmem dokazuje, že byznys nespočívá pouze v hromadění hmotných statků, ale může mít i ušlechtilý cíl, postavený na jasně definovaných nadčasových hodnotách a na ideji, že společně máme moc a sílu spoluvytvářet zdravé prostředí, v němž se nám všem bude dobře žít. Stačí jen věřit, snít a nebát se konat.
V současné době uvádí firma JAGA na trh nová designová tělesa NET ZERO. Tato řešení jsou zaměřena na vytváření optimálního vnitřního klimatu budov v návaznosti na využití nízkoteplotních zdrojů, jako jsou například tepelná čerpadla. K dostání jsou ve stěnovém a stropním provedení, a to ve verzi XS, S a M.
JAGA
www.jagacz.com
Podobné články
